onsdag 5 november 2008

Ett nytt och inspirerande ledarskap

Här finns inlägget numera!

5 kommentarer:

Torgny sa...

Detta är verkligen historia. Ledare för det konservativa partiet I England David Cameron sa
"In these difficult times people everywhere are crying out for change. Barack Obama is the first of a new generation of leaders who will deliver it."

Som jag ser det kommer Obama genom sitt ledarskap att i grunden förändra inte bara USA utan hela världen.

Anonym sa...

Det var samma HYSTERISKA gladge och inte bara i Syd-Afrika nar Nelson Mandela valdes till president och den gladjen ar ju latt att forsta.

Men vad som forvanar mig ar att sa manga (inte alla) idag 2008 ar SA OMOTIVERAT GLADA over att fa en USA president med Afrikanskt blood! Varfor ar det sa bra att ha en Hussein Obama som ledare?

Arligt talat, jag kan inte namnge ett enda land med en neger-ledare som jag skulle vilja se mina barn vaxa upp i. Vet nagon ett hyfsat bra land med svart ledare? Negeria ar ju rikt men livsfarligt! Syd Afrika har gatt at fanders med musik under Thabo Mbeki och nasta ledare Walter Zuma ar en gangster som alskar att sjunga om sin kulsprute-pistol pa ANC moten. Zimbabwe, Mosambique skall man ju inte tala om och skiten flyger i Kongo igen, igen, igen... Botswana ar val OK, men vad kan man gora dar utan att fa HIV?

T.o.m med UN under Koffe Annam blev fiasko i alla lagen, sarskilt i Dafur med mass svalt. Han hade ocksa en kriminell son..

Jag tror att om fyra ar sa ar nog USA ocksa ett farligt land med en neger ledare (svart & rik som ett troll!) i ett land dit ingen garna flyttar med barnfamilj... Why not?

Karl-Erik Edris sa...

När jag läser ditt inlägg Anonym får jag intrycket att du tycker om att provocera. Varför inte provocera dig själv med att träda fram med ditt rätta namn? För du står väl ändå öppet för dina ståndpunkter, och vill att de skall tas på allvar? Om inte kanske du skulle reflektera över vad förre franske presidenten Jacques Chirac sa om ett uttalande som den ukrainske presidenten hade gjort. "Han missade ett utmärkt tillfälle att hålla käften" var Chiracs kommentar.

I själva sakfrågan vill jag bara säga att om man anlägger ett historiskt perspektiv så hittar man snabbt tillräckligt många verkligt förskräckliga regimer med t.ex. vitt ledarskap för att tesen om att det är svart hudfärg som krävs för att ett land skall bli verkligt illa skött måste betraktas som helt felaktig.

Anonym sa...

Tack för ett mycket bra och läsvärt inlägg. (i likhet med det efterföljande f ö.)

"Anonym" har skickat en likalydande kommentar som ovanstående (med frånvaro av å,ä, och ö, talande för utlandsplacering) till ett av mina egna inlägg, dock under signaturen "kalle". Man blir lite ställd inför den här sortens dumheter. Rör det sig om massutskickad spam, månne? Överväger själv att avlägsna eländet
Personligen delar jag torgnys synsätt, och vi är många i den klubben nu.

Roligt att hitta din blogg, den kommer att sysselsätta mig ett bra tag.

Karl-Erik Edris sa...

Till Bengt A vill jag säga att det förstås gläder mig att du läst några av mina blogginlägg med behållning.

När det så gäller vilken attityd som är konstruktiv i förhållande till den där typen av inlägg som Anonym (som eventuellt är samma person som "Kalle" på din blogg) presterat är min grundinställning att det är fruktlöst att med hjälp av olika typer av moraliska eller andra förmaningar få den ena eller andra personen att ändra uppfattning. Det blir bara prat för döva öron. Ett av huvudproblemen med företrädare för kraftigt politiskt inkorrekta åsikter är att ingen vill gå i clinch med dem på ett respektfullt sätt. Utan det blir alltid fråga om att de skall framställas som, och bekänna att de är, okunniga och fördomsfulla idioter. Oavsett den eventuella sanningshalten i omdömen av detta slag så är metoden synnerligen ineffektiv som påverkansmedel och jag är inte ens säker på att den gillas av dem som ogillar de åsikter som de politiskt inkorrekta förfäktar.