måndag 24 augusti 2009

En studie i oskyldighetspsykologi

Här finns inlägget numera!

6 kommentarer:

Anonym sa...

varjager.wordpress.com

Dessa mina minsta bröder sa...

Jag håller med israelerna reagerar med ilska så fort någon ifrågasätter hur de behandlar palestinierna, de bygger murar och upprätta säkerhetskontroller är ett naturligt sätt att skydda sig, men på sikt är det omöjligt. Israelerna borde fråga sig varför vill de(palestinierna) utrota dem?
se min blogg:
http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2009/04/skymning-over-tel-aviv.html

Karl-Erik Edris sa...

Till "dessa mina minsta bröder" vill jag bara säga att jag delar din uppfattning. Det går inte att ta sig ur en konflikt av detta inflammerade slag förrän alla parter ställt sig och ärligen besvarat frågan "varför har vi förtjänat eller dragit på oss dessa fiender?"

Zvi Wirschubsky sa...

"Även paranoida har verkliga fiender" heter det i en raljerande beskrivning av en verklighet. En paranoid kan fråga sig själv varför hon "förtjänat och dragit på sig dessa fiender" men det lär inte hjälpa när hon en vacker dag träffar på en person som utan minsta anledning vill skada den paranoida. Slumpen av att ha befunnit sig på fel plats, på fel ställe, med fel person. Detta kan tyvärr ingen självkännedom ändra på.

Karl-Erik Edris sa...

Zvi, problemet med Mellanösternsituationen är väl ändå att alla tror sig ha rätt, och att alla tror sig vara offer för andras omotiverade ondska och att därför ingen anser sig ha något att lära. Medan man däremot tycker att motparten verkligen har mycket att lära. Föga överraskande fortsätter därför konflikten till dess att de rådande felaktiga antagandena överges.

Sedan förstår jag att du tror på slumpen i meningen att saker och ting kan hända utan orsak och mening. Jag tror däremot inte på slumpen. Det finns alltid orsaker till varför det som händer händer. Man kanske inte känner till dem eller inte tycker om dem eller vägrar erkänna dem, men de finns.

Olof sa...

Den "orsakslösa ondskan" är nog den bästa beskrivningen på hur många uppfattar världen.